A világ legnagyobb repülőgép-temetője
Az Egyesült Államokban, az Arizonai Tucson városának Davis-Monthan nevű légi támaszpontján található a világ legnagyobb repülőgép-temetője. Egyes becslések szerint a nagyjából 5-6000 darab, forgalomból kivont és leselejtezett repülőgép és helikopter között rengeteg muzeálisnak számító légijármű is megtalálható. A roncstelep értéke hozzávetőlegesen 35 milliárd dollár, hiszen a roncstelep ma is értékes alkatrészbázisként szolgál.
A Davis-Monthan légi támaszpontot az 1950-es években hozták létre. Mára több mint 24 négyzetkilométeren, 5000-nél is több hadrendből kivont katonai repülőgép sorakozik a hatalmas légi támaszponton. Az itt sorakozó repülők igen jó állapotban vannak, mivel a Sonora-sivatag száraz, alacsony páratartalmú levegőjének köszönhetően, minimális a korrózió.
A szigorúan őrzött, hatalmas telepen persze nem csak roncsok találhatóak. Az itt elhelyezett repülőgépeket különböző csoportokba sorolják: első csoportba azok a lekonzervált repülők tartoznak, amelyek szükség esetén újra hadrendbe állhatók, második csoportba a szétszedett, de még értékesíthető gépek tartoznak, a harmadik csoport repülői már csak alkatrészként használhatóak fel, és végül a muzeális értékű repülőgépek csoportja. Ez a bázis a világ legnagyobb repülőgép raktára is egyben.
A nem mindennapi látványt nyújtó repülőgép temetőben vannak vadászgépek, vadászbombázók, utasszállítók, harci helikopterek és katonai teherszállító repülőgépek is.
F-84-es sugárhajtású vadászbombázók várnak a leselejtezésre 1958-ban
Boeing C-97 és a KC-97 repülőgépek a bázison a '70-es években
Az ide szállított repülőgépek konzerválási folyamaton esnek át, mely során az üzemanyag-, hidraulika- és olajtartályokat kiürítik, és konzerváló szerrel töltik fel. A légbeömlő nyílásokat pormentesen lezárják, a gép többi részét pedig a felmelegedés ellen egy különleges fényvisszaverő szerrel fújják be. Ennek köszönhetően akár 4-5 hét alatt újra hadrendbe tudnák állítani ezeket a gépeket.
John Miller, az amerikai légierő ezredese elmondása szerint ezeket a gépeket főként a hidegháború miatt/idején fejlesztették ki. A F-14-es vadászgépből is rengeteg található meg a temetőben, amik a '70-es években az amerikai haditengerészet legjobb vadászgépei voltak.
Több mint 500 darab F14-es vadászgépet is lekonzerváltak itt
A bázison megtalálható John F. Kennedy egykori amerikai elnök saját gépe is, amivel a világot járta.
A gép természetesen a bázis múzeumi részlegén pihen
Rotor nélküli, leselejtezett helikopterek
Rengeteg B-52-es nehézbombázó is megtalálható a bázison, amit az '50-es években fejlesztettek ki. Vietnámtól kezdve az Afganisztáni háborúig használták az amerikai légierőben. Legfontosabb feladata, hogy nukleáris fegyvereket szállítson a Szovjetunió ellen.
A gép 1955-ben állt hadrendbe, a szolgálatban tartását eredetileg 2000-ig tervezték, de a szűkös költségvetés miatt a típus korszerűsítése mellett döntöttek, így a bombázó egészen 2045-ig állhat hadrendben.
A bázison a muzeális értékek és az alkatrészek mellett jelenleg is az elmúlt 50 év legmodernebb technológiájú gépeit tárolják.
Írta, Hajner Gyula
Források:
- www.airplaneboneyards.com
- www.artificialowl.net
- www.pimaair.org
- www.desertusa.com/arizona-desert
Ha tetszett a cikk, nézd meg a Csernobili roncstemetőt, az ukrán tanktemetőt, a Magyar Honvédség legnagyobb roncstemetőjét, vagy a lengyelországi autótemetőt is!
Hazai elhagyatott helyekhez pedig látogasd meg a Szellemvárosok blogot!
B-52-esek a bázison