Százéves szellemhajó az Ohio folyóban
Egy régi, majdnem teljesen elfeledett hajó, a „Circle Line V” több mint 30 éve rozsdásodik az Ohio folyó torkolatánál.
Első útja 1902-ben, a Delaware állambeli Wilmingtonból indult. A kapitány J. Rogers Maxwell vasúti igazgató és szenvedélyes hajós volt. A 180 láb (kb. 56 m) hosszú gőzhajó eredeti neve „Celt” volt, és azóta sok névváltoztatáson esett át mozgalmas és eseménydús élete során.
A hajó fénykorában. Az első képen még "Sightseer"-ként, a többin pedig az utolsó használt nevén látható
1917-ben a tengerészgyalogsághoz került, ahol „USS Sachem”-re keresztelték át. A hajó kisebb és fürgébb volt, mint a többi, így jól lehetett vele manőverezni, és hatékonyan ki lehetett kerülni a németek támadásait, ezért többek között az amerikai tengerészgyalogság is kibérelte. A német tengeralattjárók ellen mélyvízi bombákkal szerelték fel, a becsapódó torpedók ellen pedig gépfegyverekkel vették fel a harcot, így a hajó méltó ellenfele lett a német csapatoknak.
Az I. világháború alatt Thomas Edison államilag finanszírozott kísérleteket folytatott a New York-i kikötőben, és ilyenkor az új USS Sachem-mel utazott.
Egy ritka fotó Lewis Luedertől, melyen Edison pihen a hajón
A háború után a hajót egy Roland L. Taylor nevű philadelphiai bankár vette meg, majd Jake Martin kapitánynak adta bérbe, aki halászhajónak használta a nagy gazdasági világválság idején. De most lapozzunk pár évet! 1941-et írunk. Ebben az évben a tengerészgyalogság 65 000 dollárért visszavásárolta a hajót; a katonák ezen gyakorolták a szonár használatát Key West kikötőjében. Nem sokkal azután, hogy a hajó visszakerült a tengerészgyalogsághoz, újból átnevezték, ezúttal USS Phenakite-ra. Egy ideig a Long Island Sound tengerszorosban cirkált, majd visszakerült Martin kapitányhoz, aki a szabadidőhajós halászat úttörőjeként vált ismertté.
A hajó a google mapsban is látszódik
A hajó jelenlegi helyzete felülről
A szellemhajó mai állapota
Videón a romjaiban is csodás hajó:
És a két világháború túlélése még nem minden: a Sachem egy ideig New York-ban állomásozott, ahol az elkövetkező 40 évben turistákat szállított Manhattan körül, és még Madonna „Papa Don’t Preach” című számának videoklipjében is feltűnt, mielőtt leselejtezték volna. Ez idő alatt a hajó kétszer is nevet váltott: először „Sightseer”, majd végül „Circle Line V” lett, ez utóbbi olvasható még mindig az oldalán.
Az 1980-as években a hajó már az utolsó köröket futotta. Ekkor vette meg Robert Miller a Kentucky állambeli Lawrenceburg-ből, 7500 dollárért. Egy napon a hajó „eltűnt” az Ohio folyón egy kirándulás után. 30 évig senki nem tudta, hova lett (na jó, néhányan biztos tudták), és egészen mostanáig kellett várnunk e hihetetlen történelmi ereklye újjáéledésére. Bár ma már csak üres, rozsdás csontváza annak a pompás hajónak, ami valaha volt, de hihetetlen története örökké élni fog.
Fordította: Togobickij Vera
források:
- architecturalafterlife.com
- huffingtonpost.com
- dailymail.co.uk
A "sziesztázó szellemhajó"-ról itt olvashatsz! Hazai elhagyatott helyekhez pedig látogasd meg a Szellemvárosok blogot!